15.10.2011
RKPn ja ruotsalaisuuden ikävä historia
heikki_tala
10.10.2011 16:26
+21
Nyt se on luettavissa netissä:
http://www.suomalaisuudenliitto.fi/Lehdet/Itamaasta_itsenaisyyteen.pdf
Kiitos!
10.10.2011 17:33
Onneksi on internet, niin kansalaiset voivat lukea tosipohjaista historiaa,
Virallinen historiankirjoituksemme on tunnetusti ruotsinmielistä.
tt
11.10.2011 18:25
Joo, parempi luottaa Pihkalan ja Talan koosteeseen jossa ei ole lähdeviitteitä...
jfk1967
12.10.2011 23:22
"Onneksi on internet, niin kansalaiset voivat lukea tosipohjaista historiaa"
Niinpä, jos joku laittaa sen nettiin, sen oltava totta. Mielipiteitähän saa kuka tahansa latoa ilman pienintäkään kritiikkiä....
tyhmiä jymäytetään
14.10.2011 09:43
Samaa ikivanhaa isältä opittua IKL/AKS-propagandaa, ei muuta.
Tapio Rautalapio
10.10.2011 17:47
Herttinen sentään! Nettiversio "Ruotsalaisten kootuista vittumaisuuksista"!
Yksi kielisoturi esitteli teoksen ensimmäisiä lauseita tässä vast'ikään. Eivät vaikuttaneet uskottavilta.
Lärs Pepi
11.10.2011 17:25
Kerropa samalla minkä muiden maiden sikailuista pitää olla hiljaa.
Keiden koottujen sikailujen julkaisun hyväksyt?
Tapio Rautalapio
11.10.2011 19:47
Missä tarkoituksessa keksittyjä koottuja vittumaisuuksia pitäisi julkaista?
Lärs Pepi
11.10.2011 22:55
Täyttämään aukkoja.
Tapio Rautalapio
12.10.2011 18:45
Minkälaisia aukkoja täytetään viljelemällä puolitotuuksia ja harjoittamalla tarkoituksellista mustamaalausta?
Lärs Pepi
13.10.2011 08:42
Kerropa keiden sikailuista pitää olla hiljaa.
Keiden koottujen sikailujen julkaisun hyväksyt?
Kerro nyt vaikka tuosta mainitusta Itämaasta Itsenäisyyteen kirjasta joku puolitotuus. Silleen esimrkiksi.
Tapio Rautalapio
14.10.2011 07:06
Kerrohan nyt joku sikailu sitten. Esimrkiksi.
Lärs Pepi
14.10.2011 09:02
Etkö itse löydä?
Kirjan voit ladata ilmaiseksi ja täysin laillisesti, etkö osaa?
Eikö ko "netti fennojen tendessikirjasesta", löydykään mitään kärjistyksiä? Jos ei, Mitä valitat?
Kerro itse, mitä kansallisuuksia mielestäsi saa arvostella ja mitä ei.
jfk1967
12.10.2011 23:23
Luulen, että kyse on sellaisista aukoista, jotka eivät täyttämällä parane:o)
Tappio Rautalapio
13.10.2011 11:51
Havaitsin itseltäni aukon tuolta takaa, kun kuulin ajatusteni purkautuvan. Pyrin täyttämään näillä aukkoni ajatuksilla koppini, osastoni ja tämän palstan.
Lärs Pepi
14.10.2011 09:07
Projektisi näyttäisi olevan ihan lupaavalla mallillaan.
j.ryyti
10.10.2011 20:12
Ote ruotsalaisuuden ikävästä historiasta:
http://ryyti.blogspot.com/2007/01/apartheid-yliopisto-bo-akademi.html
Tuo on vain pienen pieni otos sen kulttuurin pimeästä puolesta.
Lisään vielä Ättestupan
Tapio Rautalapio
10.10.2011 20:26
Ryyti pitää isoa meteliä ruotsinkielisen koulutuksen kielikokeista. Mitä mieltä ryyti on suomenkielisten koulutusten kielikokeista?
j.ryyti
10.10.2011 20:38
Laita toki tietoa suomen kielen kielikokeista ruotsinkielisille suomenkielisen pääsykokeen lisäksi yliopistoissamme.
Jos ei omat voimavarat riitä niin eiköhän puoluetoimistosta löytyisi.
Rkp saa kaikin mokomin ottaa ne käsittelyyn julkisuudessa jos kantti kestää. Nimittäin silloin tulisi apartheid-yliopistonkin käytännöt julkisuuteen paremmin:)
Jk. Nousisiko saamenkielisten määrä yhtä suureksi kuin ruotsinkielisten määrä jos kuka tahansa saisi rekisteröidä itsensä saamenkieliseksi?
Mikä on puolueen kanta?
Tapio Rautalapio
10.10.2011 20:44
Ryytipä googlaa kielikokeen ja kertoo sitten ovatko suomenkielisten koulutusten kielikokeet menneisyyden käytäntöjä vai ihan arkipäivää nyky-Suomessa.
Lärs Pepi
11.10.2011 17:20
Vaaditaan usein peräti hyväksyttävästi yo kokeissa kirjoitettu suomi äidin-, tai toisena kielenä.
Kamalaa, että vaaditaan moisia ponnistuksia herrantertuilta.
Tapio Rautalapio
10.10.2011 22:59
Väittääkö ryyti. ettei kuka tahansa saisi rekisteröidä itseään saamenkieliseksi siinä kuin suomenkieliseksikin?
Lärs Pepi
11.10.2011 17:21
Vaaditaan usein peräti hyväksyttävästi yo kokeissa kirjoitettu suomi äidin-, tai toisena kielenä.
Kamalaa, että vaaditaan moisia ponnistuksia herrantertuilta.
Mitä muuta mieltä tuosta voi olla?
Kamalaa.
j.ryyti
10.10.2011 20:22
Ruotsalaisen kulttuurin innovaatioita:
http://ryyti.blogspot.com/2009/11/ruotsalainen-innovaatio-attestupan.html
22
10.10.2011 20:22
www.suomalaisuudenliitto.fi
Jälleen yksi torpedo pakkoruotsin kylkeen. Nyt pitäisi saada vain linkki leviämään erilaisissa sosiaalisissa verkoissa.
heikki_tala
10.10.2011 22:51
Siitä jokainen oikea suomalainen voi huolehtia levittämällä tätä arvokasta linkkiä mahdollisimman laajalle.
http://www.suomalaisuudenliitto.fi/Lehdet/Itamaasta_itsenaisyyteen.pdf
HehHehHeikki!
10.10.2011 23:04
Luuletko tosissasi, että joku viitsisi tuhlata aikaansa moiseen roskakirjaan? Tuota sinun muunneltua historiaasihan on keskustelupalstat täynnä ja meitä OIKEITA suomalaisia se vain suututtaa. Sinähän häpäiset meidät täysin tuolla toiminnallasi. Etkö osaa edes hävetä.
Manne Mannerheim
10.10.2011 23:21
Kerroppa nyt setälle, että minkälainen oikea suomalainen olet? Ettet vain olisi hurraaja? Kirja on erittäin mielenkiintoinen.
HehHehHeikki
10.10.2011 23:31
Mitä "mielenkiitoista" tuossa sinun hurrittelussasi on? Emme me kaikki OIKEAT suomalaiset niin tyhmiä olla, että uskoisimme sokeasti propagandaasi. Oikeaa tietoa historiastamme löytyy aivan muualta, sekä suomen- että ruotsinkielellä.
Ps. Jos joku kirjasto erehtyy hankkimaan kirjasi, niin kai tiedät, että se luokitellaan satukirjaksi?
Manne Mannerheim
10.10.2011 23:56
Emmehän me olla joo. Jos ei hurraaja kelpaa, niin miten kävisi "kiintiöbasisti"?
jokkex
11.10.2011 17:56
Olepas hyvä isoäitee ja lataa tietopaketti aivan ilmaiseksi, ei tarvitse edes lähteä kirjastoon.
jokkex
10.10.2011 20:25
Hieno homma! Rautalapiokin saa sen suoraan koneelleen, vaikka on jo saattanut ottaa neuvosta vaarin ja lainannut kirjastosta.
Tapio Rautalapio
10.10.2011 20:28
Sisältöähän onkin jo palstalla esitelty ja keveäksi havaittu. Ohjelmallinen tendenssikirjanen netti fennojen hartaudenharjoituksiin.
tavuviivat puuttuvat
11.10.2011 23:02
" Sisältöähän onkin jo palstalla esitelty ja keveäksi havaittu."
No sinähän jaksoit oikein paneutua.
Että oikein RKP:n palstan kirjoitusten pohjalta teit analyysisi.
Hetkensä T.R.:llakin
13.10.2011 11:58
"Ohjelmallinen tendenssikirjanen netti fennojen hartaudenharjoituksiin", oli hauskasti v****iltu, siitä kiitos.
=D
j.ryyti
10.10.2011 20:33
Oikein hyvä lukupaketti näin internet-aikoinakin. Rkp:n puoluetoimiston kannattaisi investoida niiden ostamiseen. Samalla rkp:n historiallinen tausta avautuisi ihan uudesta raikkaasta näkökulmta.
eespäin.
10.10.2011 23:32
Tuolla pdf:llä saa monta kielivapauden puolesta äänestävää seuraaviin eduskuntavaaleihin ja voi että sen ehtii lukea vielä moni...
Aleksanteri II
10.10.2011 23:53
Hyvä kirja. Iltalukemista närpiöläisille ja ålantiloisille.
Manne Mannerheim
11.10.2011 00:10
Voihan vinetto. Meinasin alkaa itkemään, kun tuli esille taulukko, missä oli Suomen ja Ruotsin väkiluku 1571-1750. Ruotsin väkiluku kasvoi ja Suomen pieneni. PRKL.
jo riittää rkp!
11.10.2011 08:22
Tärkeintä on että perussuomalaiset edustajamme eduskunnassa ottavat näitä asioita esille YLE TV lähetyksissä kun keskustelu alkaa Henrikssonin masinoimasta ns Ahtisaaren kielistrategiasta.
Suurelle yleisölle on levitettävä tietoa tästä pakkoruotsin iljettävästä taustasta !
Manne Mannerheim
11.10.2011 10:03
Heikki! Eikö tuosta taulukosta (Suomen ja Ruotsin väkiluku 1571-1750) voisi tehdä taulua ja sitä voisi käyttää myös logona. Taulukko kertoo nimittäin kaiken suomenkielisten oloista Ruotsin vallan aikana. Sortoa, sotaa, verotusta ja nälkää.
kuis on ?
11.10.2011 10:11
Hei Heikki !
Oletko viime aikoina jutellut SÄPO:n agentti Anderssonin kanssa?
Manne Mannerheim
11.10.2011 10:59
Lipponen on kuulemma tapaillut Kiinan keisaria. Kysy häneltä Anderssonista. Tai hoitajalta osastolla.
kappas vaan,
12.10.2011 08:02
Onpas sinulla monta nimimerkkiä, Heikki.
No comments
11.10.2011 10:26
Kiitos HEIKKI!!!!!
Tuli ostettua pari kirjaa ennen joulua, joten itselläni ei ole akuuttia tarvetta.
Tosi fiksua laittaa tiedot nettiin. Tapahtumia voi sieltä helposti kertailla.
Pekka P
11.10.2011 11:10
Heikki! toivottavasti on myös ruotsinkielinen versio tekeillä tai suunnitteilla tästä mainiosta kirjasta.
hahaahhaghagfsf
11.10.2011 11:14
Englanninkielinen olisi myös hyvä tehdä!
heikki_tala
11.10.2011 11:13
Ehkä vielä saamme tuon kirjan käännettyä ruotsiksi ja englanniksi. Pitäisi varmaan panna apurahahakemus Svenska folkskolans vännereille. ;-)
Pekka P
11.10.2011 11:16
Mainiota Heikki! Tässä tsempataan yhdessä kielivapauden puolesta!
Pekka P
11.10.2011 11:20
Joo, apurahahakemus Svenska folkskolans vännereille. ;-) Ja Kulturfondenille;)
j.ryyti
11.10.2011 12:26
Entäs Stiftelse för det tvåspråkiga Finland?
Siellä on rahaa kääntämiseen ja tuo säätiö edistää kaksikielistä kulttuuria.
Kirjan voisi jakaa kaikkiin rkp:läisiin instituutioihin mm. Hanasaaren pakkoruotsituskeskukseen.
Ja tietenkin PN:n "suomenkieliselle osastolle"
heikki_tala
11.10.2011 12:44
Suomenruotsalaiset lakkauttivat koko Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland säätiön lainvastaisena RKP:n rahoittajana. Sieltä ei siis heru mitään. Mutta onhan ruotsinkielistä verovapaata rahaa miljarditolkulla muissa ruotsinkielisissä säätiöissä, joissa luulisi löytyvän kiinnostusta rahoittaa "Itämaasta itsenäisyyteen - suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden vaikea suhde.
rautaako?
11.10.2011 14:54
"Suomenruotsalaiset lakkauttivat koko Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland säätiön lainvastaisena RKP:n rahoittajana."
Se ei ollut lainvastainen silloin kun se toimi. Sitten lakia muutettiin ja siksi rahoitusmalliakin uusittiin. Ettei löytyisi lainvastaisuuksia vastedeskään.
Ja senkin lain muutoksen takana olevaan hallitukseen kuului RKP. Muttei PS.
69
12.10.2011 15:50
"Se ei ollut lainvastainen silloin kun se toimi. Sitten lakia muutettiin ja siksi rahoitusmalliakin uusittiin. Ettei löytyisi lainvastaisuuksia vastedeskään."
Kyseenalaista toimintaa jo aikaisemminkin kun porsaanreikä kerran suljettiin.
Ankdam
14.10.2011 09:32
Kepun & Co törttöilyjen takia vaalirahoituslakia muutettiin, siksi myös RKP:n rahoitussysteemiä jouduttiin muuttamaan. RKP:llä ei edelleenkään ole ollut mitään vaalirahasotkuja eikä RKP:een ole kohdistunut sellaisista edes epäilyjä.
Tala "antaa taas tapansa mukaan ymmärtää" että jotain hämärää olisi, no ei ole!!
Fyrk finns! (ja sekös Talaa harmittaa)
RKP:llä on edelleen aivan samat rahat kuin tähänkin asti, vain rahoitusjärjetelmä on päivitetty vastaamaan uutta lakia.
Tapio Rautalapio
11.10.2011 20:59
"Entäs Stiftelse för det tvåspråkiga Finland?
"
Tjaa, se sentään oli olemassa! Toisin kuin se marqiisin säätiö yksikielisenjnesuomenpuolesta, jonka perustamiseen kuulemma oli suomalaisuudenliiton kokouksessa varattu pääomakin! Vaarit ilmeisesti unohtivat, mitä kokouksessa tuli päätettyä kun siitä ei tullut lasta eikä sitä toistakaan?
jokkex
12.10.2011 15:55
Tala on kyllä muistaakseni kertonut syynkin suunnitelmien muutokseen tällä palstalla.
Miten muuten hukkasitkaan salasanan vuosia käytössä olleelle rekisteröidylle nimimerkillesi? Otitko niin kovan pöhnän vai miten se on mahdollista?
Tapio Rautalapio
12.10.2011 18:48
Marqiisilta taisi mennä pari vuotta keksiä syy suunnitelmien muutokseen. Vauhdikkaita kokouksia siellä suomalaisuudenliitossa, päätöksiä tehdään, pääomia varataan ja julistetaan niitä sitten herkkäuskoisille netti fennoille.
jokkex
13.10.2011 19:04
Joko olet keksinyt syyn salasanasi katoamiselle, siitä ei tosin taida olla vielä kahta vuotta?
Tapio Rautalapio
13.10.2011 19:14
Keksimisen jätän suosiolla Itätalainmaan marqiisille ja lakeijoilleen.
jokkex
14.10.2011 08:41
Et siis kerro sitä? Syytä et halua keksiä ja totuutta et ilkeä kertoa.
Kysymys Talalle:
11.10.2011 11:15
Kysymys H.T:lle.
Onko asiavirhe vai tajuntavirhe.
Kirjassa oli puhetta pohjanmaan 30 000 talosta ja 3000 miestä kuoli nuijasodan aikana. Oli kirjoitettu että 10% väestä kuoli. Taloissa kuitenkin aina enempi ja vähempi asukkaita. Onko oikein?
Rehellisen oloinen kirja jota heti yritetään painaa suohon. Mutta muistakaa että Aleksis Kiven kirjalle Seitsemän veljestä tehtiin aikoinaan sama ja se oli ensimmäinen laatuaan - samoin kuin tämä puolueeton ja koruton historiikki.
camr tox math
11.10.2011 13:04
Sitähän nämä svekko insesti nimittävät sivistykseksi. Nälkää, sotaa ja ruttoa. Kehtaavat vielä esim. väittää että olivat urheita. Kajaani oli taatusti viimeinen paikka joka Suuressa Pohjan Sodassa antautui eikä sitä todellakaan puollustaneet närpiöläiset tai ålantiloiset.
heikki_tala
11.10.2011 11:44
Tekstihän menee näin: "Kymmenen prosentin kato veronmaksukykyisestä väestöstä merkitsi hirmuista taantumista perustuotannossa." Siis kun joka kymmenes isäntä 30.000 talosta tapettiin, niin merkitsi valtavaa suoneniskua suomalaisille. Lisätietoa löytyy professori Heikki Ylikankaan teoksesta "Nuijasota".
Tapio Rautalapio
11.10.2011 21:02
" Siis kun joka kymmenes isäntä 30.000 talosta tapettiin, niin merkitsi valtavaa suoneniskua suomalaisille."
Kaikki talonisäntiä? Noinkohan?
Tapio Rautalapio
11.10.2011 21:52
Marqiisi kirjoittaa: "... merkitsi valtavaa suoneniskua suomalaisille."
Palautetaanpa mieleen Pohjanmaan talonpoikien valituskirjelmä vuodelta 1599, mikä asettaa marqiisin kommentin varsin erikoiseen valoon (lainaan tämän nimimerkki Sakari Kolistajalta):
Referaatit ja asiatiedot ovat Heikki Ylikankaan teoksesta Nuijasota.
Tämän valituskirjeensä aluksi viitataan siihen "laittomuuteen sekä vihollismaiseen ryöstöön ja rappaukseen, jota suomalaiset ovat maakunnassa harjoittaneet" Selvennykseksi todettakoon, että kyse on siis varsinaissuomalaisista. Suomalaisia vaadittiin maksamaan takasin pohjalaisilta kaiken ottamansa. Suomalaisia oli Pohjanmaalla viroissa, eikä heidän väärinkäytöksistään saanut puhua:
Kirjeessä sanotaan: "Pyydämme nöyrimmästi, että tämä röyhkeä suomalainen joukkokunta karkotettaisiin tästä maakunnasta (maasta) ja heidän sijastaan tämän maakunnan syntyperäisiä miehiä käytettäisiin viroissa; muuten emme pääse koskaan tuosta suomalaisesta röyhkeydestä eroon" Suuttuneet maakunnan miehet halusivat maksaa veronsa ja ulostekonsa suoraan kruunulle Tukholmaan.
Lärs Pepi
11.10.2011 23:07
Miksi valehtelet?
Tokkopa rappasivat.
Tapio Rautalapio
11.10.2011 23:13
Lainaus oli siis Pohjanmaan talonpoikien valituskirjeestä. Siis nuijamiesten. Arvelet heidän valehdelleen? Miksi niin arvelet?
Lärs Pepi
13.10.2011 08:44
White men can't rap.
UGH!
tt
12.10.2011 11:11
Miten hän valehtelee, kun kyseessä on alkuperäislähde?
Lue se Ylikankaan kirja. Pohjalaiset halusivat Ruotsin kuninkaan suojelua, välttääkseen eteläisen Suomen aatelisvallan.
Teitä voi vedättää 6-0 kun ette ole perehtyneet niihin ammattitutkijoiden teoksiin, joita Pihkala ja Tala väittävät käyttävänsä. Siksi olisi kiva jos lätyssä olisi selkeät lähdeviitteet.
Tapio Rautalapio
12.10.2011 18:50
Näinhän se on, suonenisku kohdistui pohjalaisiin, suomalaiset olivat ryöstäjiä ja rappaajia.
skuggan
11.10.2011 12:11
Ehdotan myös rautalapiolle yksinkertaistettua tavutettua versiota että tapsakin saa luettua. (Ja ymmärtää...)
No vakavasti puhuen niin kyllähän Tapsa on kirjan lukenut. Aiemmin Tapsa penäsi kirjan perään, mutta nyt kirjan ilmestyttyä hän hokee ettei viitsi sitä lukea. Ilmeisesti näin on puolue ohjeistanut.
j.ryyti
11.10.2011 12:27
Selkokielinen versio Tapio Rautalapiolle.
Ankdammille rkp:n puoluetoimistoon tietenkin omansa.
20
11.10.2011 12:19
Veikkaan, että tästä ketjusta tulee kolmen päivän sisällä liian kuumaa kamaa, se katoaa.
jo riittää..
11.10.2011 12:23
Onneksi on netti, rkp ei enää voi sensuroida ja vaientaa näitä asioita.
Nuorisolle on näytettävä rkp todelliset kasvot ja pakkoruotsin mädännäisyys.
Hemmo Harjunheimo
11.10.2011 13:58
Heikki, Kiitän verkkoversiosta!
Tämä pitää kääntää englanniksi muidenkin maiden luettavaksi, jos ei ole jo käännetty.
heikki_tala
11.10.2011 14:23
Englanniksi kirja pitäisi tosiaan kääntää, jotta maailmalle tulisi hieman toisenlaistakin kuvaa massiivisen ruotsalaisen ja suomenruotsalaisen propagandan vastapainoksi.
Täytyypä ryhtyä miettimään käännöstyön rahoitusta. Kirjaa ei kannata ruotsintaa, sillä kaikki ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset osaavat riittävästi englantia, jos suomi ei avaudu.
rautaako?
11.10.2011 15:01
"jotta maailmalle tulisi hieman toisenlaistakin kuvaa massiivisen ruotsalaisen ja suomenruotsalaisen propagandan vastapainoksi"
Sen sijaan että sepität historian uusiksi voisit näyttää tuon väitteesi toteen. Sehän olisi tieteellisesti looginen lähestymistapa. Mutta ehkä tiede ja logiikka eivät ole sinun vahvuuksiasi. Se on sääli, koska valitsemasi toimintatavan esittäminen epätodeksi, pätemättömäaksi ja jopa naurunalaiseksi on nyt niin helppoa.
Ei tarvitse kuin tukeutua tutkittuun tietoon.
"Täytyypä ryhtyä miettimään käännöstyön rahoitusta."
Omarahoitteseksi tuokin jää. Liian paljon virheitä sisältävä teos ei taida saada mistään ulkopuolista rahoitusta. Paitsi jos se myydään "talaismin anatomiaa" tutkivana teoksena.
Lärs Pepi
11.10.2011 17:30
Missä siellä oli virheitä?
Osoitapa pari malliksi.
Lärs Pepi
11.10.2011 23:10
Tässä sitä odotellaan. Taitaa olla pelkkä p...n jauhaja tuo Rautaako?.
agggaaaggagaga
11.10.2011 14:29
JOO englanniksi, Kannatetaan!
14
11.10.2011 14:29
Jos kirjan kääntää niin siihen kannattaa samantien lisätä 5-20 sivua materiaalia, vaiva ei olisi hirmuinen. Esim. siitä miten Suomesta tehtiin virallisesti kaksikielinen maa osin Ruotsin sotilaallisen uhan turvin kaipaa päästä kansien sisään.
Tapio Rautalapio
11.10.2011 21:04
"Jos kirjan kääntää niin siihen kannattaa samantien lisätä 5-20 sivua materiaalia, "
Meinaat, ettei ruotsalaisia kuvattu tarpeeksi vittumaisiksi?
Joku toinenkin valitti samaa.
27
11.10.2011 22:27
Kyse on kattavan informaation kasaamisesta, ei vittuilusta.
Esim. perustuslain suhteen tämä on hyvin merkittävää koska perustuslaki ei ole mikään "yhteinen kaunis sovinto ja tahto" kuten Ruotsalainen puolue nykypäivänä haluaa asian kuvata, mitä kautta avautuu aivan uusi peruste perustuslain muuttamiseen.
Suomen itsenäistyessä Venäjästä, oli kulunut vain n. 100 vuotta siitä kun Ruotsi menetti Suomen ja täällä asuvat ruotsinkieliset olivat mitä suurimmassa määrin vieraan maan alueelle jääneitä ruotsalaisia, siis Ruotsin valtion näkökulmasta. Same asenne heijastui myös 30-luvun lehtikirjoitteluun Ruotsissa.
Oli aivan konkreettinen uhka, että Ruotsi olisi vallannut tietyt rannikkoalueet, ainakin puolustusvoimissa sitä pidettiin mahdollisena skenaariona ja asiaa tutkittiin. Se tiedettiin jo heti, että Suomella ei olisi mitään mahdollisuuksia pitää Ahvenamaata itsellään koska Ruotsilla oli aivan ylivoimainen sotalaivasto. Nykyään esim. kiista Ahvenanmaasta kuvataan melkein sellaisena leikkisänä suomi-ruotsi hännänveto yleisurheilu-tapahtumana vaikka verenvuodatus oli lähellä.
Tapio Rautalapio
11.10.2011 22:56
Nimimerkki 27 kirjoittelee ajasta, jona suomalaiset heimointoilijat piirtelivät Suomen karttoja, joissa rajoina olivat Vienanmeri ja Jäämeri ja Länsipohjakin kuului suomalaiseen alueeseen. Suomalaisuudenliitto oli yksi näitä järjestöjä. Suomalaiset heimosoturit retkeilivät niin Vienassa, Aunuksessa kuin Inkerissäkin. Verenvuodatus oli tosiaan hyvin lähellä. Tosin idässä ja rajan takana.
heikki_tala
12.10.2011 07:33
Ja vielä paljon myöhemmin suomenruotsalainen Carl Gustaf Emil Mannerheim piirteli miekalla rajoja kirjoittaen, ettei panisi miekkaansa tuppeen ennen kuin Itä-Karjala olisi vapaa. Vai olisiko Kustaa Mannerheim - kuten hän kirjoitti nimensä 1918-19 - sitten ollut fenno? Ainakin hän itse väitti olleensa finne. Ei se Marski ainakaan sveko ollut?
"Itämaasta itsenäisyyteen" kertoo tutkimustietoon ja muihin dokumentteihin perustuen suomalaisuuden ja laajasti käsitetyn ruotsalaisuuden kipukohdista ja vaikeasta suhteesta historian hämärästä tähän päivään.
Kirja on taustoitusta sille työlle, jonka tulos tulee olemaan kielivapaus (pakkoruotsi pois) ja pohjoismaisen mallin mukainen virallinen yksikielisyys.
akumatias
11.10.2011 23:09
Suomenruotsalaisilla ei ole koskaan ollutkaan tarkoitusta elää tavallisina Suomalaisina tässä maassa. Hehän ovat aina vaan halunneet olla kukkona tunkiolla meille Suomalaisille..Heillä se on se suuri asennevika.
Hesarin yliopistokin suomen kielestyi niin myöhään kuin 1937
Tapio Ratalapio
11.10.2011 23:16
Tuo HY:n "suomenkielistyminen" 1937 on myös näitä marqiisin höpötyksiä. HY jäi silloin kaksikieliseksi.
Lärs Pepi
13.10.2011 08:49
Meinaat, että ruotsalaisia pitää ainoastaan ylistää ja kiitellä heidän hyviä tekojaan?
Vähän tuntuu paksulta.
Tapio Rautalapio
13.10.2011 19:16
"Meinaat, että ruotsalaisia pitää ainoastaan ylistää ja kiitellä heidän hyviä tekojaan?"
Kovin on mustavalkoinen tuo maailmasi...
Lärs Pepi
14.10.2011 09:18
Minun maailmani?
Ei nyt sentään.
Sinähän sitäpaitsi olet vaatimassa yksisilmäistä näkemistä Ruotsin ja Suomen suhteisiin.
Varo!
11.10.2011 14:32
Älä avaa linkkiä! Sisältää viruksen ( F-Securin mukaan )
miinusviirus
13.10.2011 13:37
Housuissas sulla on viirus...
labiå
11.10.2011 15:19
"Älä avaa linkkiä! Sisältää viruksen ( F-Securin mukaan )"
Oletpas sinä Tapio epätoivoinen!
SMASH ÅPARTHEID
11.10.2011 22:39
Pahin viirus maassamme on pakkoruotsi
heikki_tala
11.10.2011 15:25
Otin ketjun talteen jo nyt. Paperikirjaa saa edelleen ostaan SL:n toimistosta.
Mutta kannattaa tutusta jo alustavasti internet-versioon:
http://www.suomalaisuudenliitto.fi/Lehdet/Itamaasta_itsenaisyyteen.pdf
Voitte myös ottaa sitä katkelmia ja levittää ystäville ja kylänmiehille - ja tietenkin -naisille.
Tieto suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden kipupisteistä sai vasta nyt kokonaisesityksen. Ja varmaan on hyvä englanninkieliseen versioon lisätä, 'miten Suomesta tehtiin virallisesti kaksikielinen maa osin Ruotsin sotilaallisen uhan turvin'.
sikarikas edla
11.10.2011 15:29
Onko rkp:n puoluetoimisto hankkinut jo omat kappaleensa tuosta mainiosta kirjasta?
15
11.10.2011 17:38
Propagandatoimisto Magma on varmasti jo kirjan lukenut, en usko, että RKP:n poliitikot olisivat kirjasta mitenkään kiinnostuneita, he elävät omassa maailmassaan.
ihan soopasoppaa
11.10.2011 20:45
Eiköhän suomalaisuuden liiton uskottavuus ollut jo pitkän aikaa humppa asteella ja tämäntyyppiset kiihkotarinat voi laittaa ihan omaan arvoonsa ja siksi nämä jäävätkin vain nauruhömppätarinoiksi joista pieni klikki saa mielihyvää ja muut viis veisaavat!
.katkeraa.
11.10.2011 21:33
Taitaa eräitä piirejä hiuuuukkasen harmittaa kun kielivapauden kannattajien määrä römpsähti muutamasta henkilöstä noin sataan viime eduskuntavaaleissa, noin vain , ykskaks!
Ei siellä sveko-leirissä varmaan mikään jätte kiva fiilis ole, eihän? Mitähän mahtaa seuraavat eduskuntavaalit tuoda kielipoliittisesti tullessaan, kun taas jää läjä vanhoja kylmänsodan muumioita eläkkeelle tunkkaisine pakkoruotsitus ajatuksineen.
j.ryyti
13.10.2011 12:28
Meitä kielivapauden kannattajiahan piti olla vain 2-3 kpl ja nekin vaan niitä "nettifennoja":DDDD
Kaksplus-lehdessä on muuten äänestys pakkoruotsista:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2039800-kysely-pakkoruotsista/
Rkp:n on muuten ihan turha odottaa,että suomenkieliset ovat toimettomina tässä asiassa. Sitä niittää mitä kylvää sanoo vanha suomalainen sananlaskukin.
Seuraavat vaalit on jo muutaman kuukauden päästä v. 2012. Ensin on presidentin vaalit,sitten kuntav aalit.
Ja uudet eduskuntavaalitkaan eivät ole enää kuin 3 1/2 vuoden päästä. Ellei tule ennenaikaisia eduskuntavaaleja.
mmadd
11.10.2011 22:38
Kun katsoo Ruotsin kunkkupellejen toimintaa Talan ei käytännössä tarvitsisi tehdä enää mitään.
Tapio Rautalapio
13.10.2011 21:28
"Talan ei käytännössä tarvitsisi tehdä enää mitään. "
Tarkoitat, että marqiisi jatkaisi samalla linjalla edelleen?
Hyvä ajatus. Joskin on todella vaikea kuvitella marqiisi tekemässä käytännössä yhtään mitään.
skevola
12.10.2011 07:58
Itämaasta itsenäisyyteen on kohtuullisen hyvin laadittu ja kiinnitettävissä historian kiistattomiin tapahtumiin riittävin lähdemaininnoin. Ketjussa esitetty kritiikki on kohdistunut lähinnä lillukanvarsiin, kun itse suuret linjat tuovat esiin karun totuuden, jota ei voida venkoilulla muuttaa miksikään, vaikka kuinka hävettäisi.
faktaa..
12.10.2011 09:17
Tuo kirja ja sen nettilinkkin pitää laittaa tiedoksi koululaitosten ja opiskelijoiden facebook sivuille tms.
Suomen nuorisolle oikeata tietoa historiasta ja pakkoruotsin mädännäisestä taustasta !
Juntti af Norden
12.10.2011 10:11
Nyt on kysymys siitä, että mitä helvetin vajakkeja suomenkieliset poliitikot ovat? Täi & Satiainen RKP ei ole yksin pystynyt vaikuttamaan voimassa olevaan lainsäädäntöön, että suomenkielisillä on pakko- ja virkamiesruotsi. Ja Täi & Satiaisilla on pelkästään etuja. Kiintiöt, Ylen budjetista 17%-20%, vaikka oikea osuus on 5%. jne. Ruotsi oli aikoinaan Täi & Satiainen suomenkielisille. Ruotsi verotti suomalaisia, tervakaupoissa ei suomalaisille jäänyt muuta kuin tervaiset kädet, suomalaiset kupsahtivat Ruotsin paskaisissa sodissa jne. Siihen aikaan oli Ruotsilla takanaan väkivaltakoneisto, jotta he pystyivät alistamaan suomalaiset. Tänään tämä väkivaltakoneisto on vajakit suomenkieliset poliitikot. Älystä vapautetut hurraajalakeijat. Tämä mahdollistaa pakko- ja virkamiesruotsin Suomessa. Ja tietysti mukana kuvioissa on verovapaa rahasto: Täi & Satiainen.
hex00
12.10.2011 10:21
KIITOS Heikki
Vakuuttava todiste, siitä miksi Ruotsin valtio on vähintään virallisen anteeksipyynnön velkaa Suomen kansalle ja myös syy siihen miksi Suomen kansan kiusaaminen pakkoruotsilla ja virkamiesruotsilla pitää lakkauttaa. Vuosisatojen mittainen Suomen kansan kiusaaminen soisi jo loppuvan Ruotsin taholta.
Ihmettelen myös miksi te ruotsinkieliset, itseänne suomalaisiksi kutsuvat henkilöt puolustatte vuosisatoja kestänyttä sortoa, kidutusta ja diktatuuria. En arvostele oikeuttanne kieleen ja kulttuuriin, mutta röyhkeyttänne puolustaa vieraan valtion oikeutta riistää toista valitota, jota myös kotimaaksenne kutsutte. Tämä on se ristiriita joka asettaa ns. suomalaisuutenne epäilyttävään valoon.
0808
12.10.2011 10:31
Mitä ******, että suomalaiset kehtaavat, tämä on jo rasistista!!!
wuhuuu
12.10.2011 20:25
Folktingetin lippuset ja lappuset menee takan täytteeksi mutta tällä pdf:llä riittää lukijoista päivästä toiseen.
Hyvä kirja!
13.10.2011 01:10
Kirja "Itämaasta itsenäisyyteen" on täyttä asiaa!
Kirja pitäisi saada oppikirjaksi kouluihin Suomen historiaa käsiteltäessä!
Kirja pitää saada käännetyksi englanniksi ja venäjäksi mahdollisimman pian.
PAKKORUOTSI POIS SUOMESTA!
heikki_tala
13.10.2011 11:18
Kirja on jo jaettu kaikkille Suomen lukioiden oppilaskunnille ja myös kaikki maamme kirjastoihin.
Nyt pitää miettiä, miten sen sähköinen versio saadaan mahdollisimman laajalti tunnetuksi.
Juntti af Norden
13.10.2011 11:40
Olen suositellut kirjaa Höbelössä (HBL). Mutta tämä ressukoiden suomen taito.... Ehkä olisi parasta kääntää kirja englanniksi. Jotta Dick Harrison tietäisi myös jotakin Suomen historiasta.
.viesti.
13.10.2011 13:25
Ilman uutismediaa levittäminen on erittäin hankalaa, ainakin jos aikoo pysyä laillisissa menetelmissä ja sellaisissa mistä ihmiset eivät ärsyynny.
Tosin pienikin on isoa, linkki jossain vaatimattomassa paikassa voi tuoda 50 lukijaa muutamassa viikossa. Nekin 50 ihmistä on kuitenkin aika paljon omasta mielestäni.
Aika tekee tehtäväänsä, hitaasti mutta varmasti, pieniä puroja siellä täällä. Tärkeintähän on pystyä vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen eli virallisiin galluppeihin ja vaalituloksiin.
jfk1967
13.10.2011 07:19
Aika hauskaa. Tala moittii RKPta ja ruotsinkielisiä kielipoliittisista motiiveista. Mitähän tämä sitten on?
Sinänsä tämä on pelottava esimerkki nyky-Suomesta: objektiivisen historiankinrjoituksen sekaan sekoitetaan propagandaa ja omia mielipiteitä, ja näin siitä saadaan uskottavan kuuloista pesu-Suomen silmissä.
Muutamaa asiaa en ymmärrä:
Miten Suomen kielipolitiikkaan pitäisi vaikuttaa se, mitä muissa maissa tehdään? Eikö Suomi ole suvereeni valtio?
Miten koululaiset ovat päteviä arvioimaan oppianeiden tarpeellisuutta?
Tekeleeseen oli haalittu esimerkkejä, jossa henkilö ei ollut koskaan tarvinnut ruotsia. Miksei esitetty päinvastaisia tapauksia, joita myös iso määrä on?
Tekeleessä ei kiinnitetty huomiota englannin vaikutukseen. Se taisi olla ruotsin kielilainkin iso motiivi.
Mutta Heikki Tala: Onneksi juna meni jo! 1930-lukukin loppui lopulta eikä äärioikeistolaisia kukaan myöhemmin kaivannut.
Minä ainakin kannatan vahvaa vähemmistökielten asemaa Suomessa, se on yksi sivistysvaltion merkki. Toki sitäkin pitää kriittisesti tarkastella. Esim. kannatan myös yhdenmukaisia kiintioitä äidinkielestä riippumatta.
röörh folkhemmetti
13.10.2011 08:34
Ei niin kauan kun Ruotsi tukee viidettä kolonnaansa RKP:tä. Ja vielä vähemmän kaltaisiasi typeriä pikku svekko bolsuja isoäitee kukaan kaipaa. Muuta ihmeessä sinne kansankotiin jos noin ahdistaa.
heikki_tala
13.10.2011 11:22
"Miten Suomen kielipolitiikkaan pitäisi vaikuttaa se, mitä muissa maissa tehdään? Eikö Suomi ole suvereeni valtio?"
Hyvä kysymys! Miksi Ruotsin valtio häärää Suomen kielipolitiikassa? Miksi Ruotsin valtio rahoittaa ja tukee propagandakampanjaa "svenska.nu" Suomessa.
Tänään eduskunnassa käsitellään ruotsinkielisiä kiintiöitä ja viime yönä sain valmiiksi erinomaisen koosteen Suomen virallisesta tilastosta, joka selkokielellä kertoo, miten karmea yliedustus ruotsinkielisillä (suomenruotsalaisiksi väestörekisterissä ilmoittautuneet) on ylemmässä koulutuksessa yhä edelleen.
Ruotsi ei siis ole sivistysvaltio, koska se edelleen sortaa ja syrjii omaa suurinta vähemmsitökieltään?
Ahnevanmaa ihan varmasti ei ole sivistysmaakunta, koska siellä asuvien suomenkielisten mukaan suomen kieli siellä on ympäristömyrkkyä!
Ankdam
13.10.2011 15:00
Olisit tietysti voinut linkittää asiankin..
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_142_2011_p.shtml
Et viitsis Heikki nyt jakaa sitä erinomaista koostettasi meille palstalaisille että pääsisimme sitä erinomaista koostettasi kommentoimaan.
Tässä pohjaksi hieman kokoamiani Opetushallituksen lukuja:
Lääkis:
HY:n suomenkieliseen lääkärikoulutukseen oli viime keväänä hakijoita 1061 ja hyväksyttiin 95 (8,95%),
ruotsinkieltä TAITAVIA haki 314 ja hyväksyttiin 26 (8,28%) .
Vertailun vuoksi todettakoon että:
Tampereen yliopistoon haki 1020 ja hyväksyttiin 105 = 10,29 % hakijoista
Turun yliopistoon haki 881 ja hyväksyttiin 120 = 13,62 % hakijoista
Itä-Suomen yliopistoon haki 935 ja hyväksyttiin 132 = 14,11% hakijoista
Oulun yliopistoon haki 739 ja hyväksyttiin 125 hakijaa = 16,9 % hakijoista
Kaikkiin muihin Suomen lääketieteellisiin koulutuksiin oli helpompi päästä kuin kumpaankaan Helsingin yliopiston koulutukseen, Ouluun jopa puolet helpompaa!
Koko maassa hyväksyttiin lääketiedettä opiskelemaan yhteensä 603 uutta opiskelijaa josta määrästä ruotsinkielinen kiintiö siis oli 26 opiskelijaa eli 4,31 %
Oikis:
Oikiksen prosenttiluvut: Ruotsinkielinen koulutus = kiintiö 4,89 % ( 634 / 31 )
Oikeustieteellisiin keväällä 2011 hakeneet ja hyväksytyt
- Helsingin yliopiston suom. Helsinki haki 1951 ja hyväks. 198 = 10,15 % hakijoista
- Helsingin yliopiston suom. Vaasa haki 98 ja hyväks. 12 = 12,24 % hakijoista
- Helsingin yliopiston ruots. Helsinki haki 141 ja hyväks. 18 = 12,76 % hakijoista
- Helsingin yliopiston ruots. Vaasa haki 48 ja hyväks. 13 = 27,08 % hakijoista
- Itä-Suomen yliopistoon, Joensuu haki 347 ja hyväks. 121 hakijaa = 34,87 % hakijoista
- Lapin yliopistoon haki 736 ja hyväks. 129 = 17,52 % hakijoista
- Tampereen yliopisto, kunnallisoikeus haki 91 ja hyväks. 12 = 13,18 %
- Tampereen yliopisto, Yritysjuridiikkaa ja vero-oikeus, haki 499 ja hyväks. 22 = 4,4 %
- Turun yliopistoon haki 1025 ja hyväks. 124 = 12,1 % hakijoista
- Vaasan yliopisto, julkisoikeus, haki 117 ja hyväks. 16 = 13,68 %
Keväällä 2011 hyväksyttiin koko maassa, viidessä eri yliopistossa juridiikkaa opiskelemaan 634 opiskelijaa
Helsingin Yliopistossa, maan ainoaan ruotsinkieliseen koulutukseen hyväksyttiin 31 opiskelijaa joka tekee 4,89 % koko maassa opiskelupaikan saaneista.
Saarakkala ei taida tietää (tai ei ole tietävinään) että ne ruotsinkieltä taitavien kiintiöt lasketaan koko maan koulutuskiintiöstä eikä vain HelsinginYliopiston kolulutuskiintiöstä. Mitään numeroitahan hän ei esitä, muuta kuin tuon 8 pistettä?? Mikä lie pistemäärä ..
Omien laskelmieni perustiedot ja numerot noukittu täältä:
http://www.koulutusnetti.fi/files/yo_koulutukset_2011.pdf
suullinen kyselytunt
14.10.2011 07:17
Ankdam on kovin monisanainen, vaikka asian voi ilmaista parilla lausella: Ruotsin kielen etuajo-oikeus on mahdollistanut sen, että korkean asteen koulutuksessa on epäsuhta: Vain joka neljäs suomenkielinen on saanut korkea-asteen koulutuksen, ruotsinkielisistä joka kolmas.
Gustafsson vastustaa "koulutuksen periytymistä". Ennenhän suomenkielisille ei annettu mitään koulutusta, vaan ainoastaan ruotsinkieliset pääsivät opiskelemaan. Nyt tilanne on hieman kohentunut.
Tässä ne todella merkitsevät taulukot.
http://www.stat.fi/til/vkour/index.html
http://www.stat.fi/til/vkour/2009/vkour_2009_2010-12-03_tie_001_fi.html
http://www.stat.fi/til/vkour/2009/vkour_2009_2010-12-03_tau_001_fi.html
Ruotsinkielistä koulutusta tulee ajaa alas tai suomenkielistä koulutusta pitää lisätä, jotta hallituksen tavoite koulutuksen periytymisen estämisestä saavutetaan. Kiintiöt estävät tasa-arvon toteutumisen ja historiallisen vääryyden oikaisemisen.
Eduskunnassa pitäisikin tehdä suullinen kysymys:
-" MITEN hallitus aikoo vähentää koulutuksen periytyvyyttä, kaventaa sukupuolten ja KIELIRYHMIEN välistä eroa koulutusTASOSSA ja estää peruskoulujen eriytymisen, näitähän luetteli Gustafsson puheessaan Tampereen yliopiston lukuvuoden avajaisissa torstaina. "
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011090114307729_uu.shtml?ref=leiki
69
13.10.2011 19:35
"Minä ainakin kannatan vahvaa vähemmistökielten asemaa Suomessa, se on yksi sivistysvaltion merkki. Toki sitäkin pitää kriittisesti tarkastella. Esim. kannatan myös yhdenmukaisia kiintioitä äidinkielestä riippumatta."
Niin varmaan, kunhan se on ruotsi. Ruotsissa et tietenkään kannata vahvaa vähemmistökielten asemaa, varsinkaan suomen.
Fil.maist.
13.10.2011 08:32
ME koululaisten vanhemmat olemme todella päteviä arvioimaan oppiaineiden tarpeellisuutta, varsinkin pakkoruotsin osalta. Olemmehan itse läpikäyneet pakkoruotsiopetuksen ja nähneet sen täydellisen tarpeettomuuden ja turhuuden, verrattuna oikeasti tarpeellisten kielten opiskeluun.
Ruotsille pitääkin antaa ns vähemmistökielen asema Suomessa, ja lopettaa turha ja naurettava puhe kansalliskielistä tai toisesta kotimaisesta.
Terve järki käyttöön !
suomenkielinen Suomi
13.10.2011 11:16
Onko ruotsi enää edes vähemmistökieli Suomessa?? Siinäpä kysymys, johon vastaus ilmeisesti on EI. Ruotsin kieli on samaan sarjaan kuuluva kieli kuin mikä tahansa mamukieli Suomessa.
Ruotsi samalle viivalle muiden kielivähemmistökielien kanssa!
Suomi on suomenkielinen maa.
Hemmo Harjunheimo
13.10.2011 11:41
Todella järkyttävää kuinka hurrit on kusettaneet meitä suomenkielisiä jos
tuon kirjan asiat on totta!
Ei ihme että hurreihin on täällä suhdaututtu vieroksuvemmin kuin ryssiin!
Hurrit sain minun puolesta soutaa sinne kotimaahansa, mitä ruotsalaiset täällä tekee koska eivät edes halua olla suomalaisia.
Tappio Rautalapio
13.10.2011 11:44
Minullapa on nyt pää täynnä snapsia ja taskut- hapansilakkaa.
Suomi suomalaisille
13.10.2011 13:24
Viro pääsi eroon omista rantahurreistaan 40 luvun jälkeen, toisin kuin Suomi.
Olisi ollut Suomellekin parempi jos olisimme vaan kylmästi antautuneet 1939 ja antaneet Stalinin hoidella rannikot puhtaiksi. Nyt meillä olisi sama tilanne kuin Virolla, ei olisi pakkovenäjää eikä varsinkaan pakkoruotsia.. !!
Endel Puusepp
14.10.2011 00:37
Stalin olisi siinä tapauksessa pommittanut Tukholman mäsäksi. Herää oikeastaan kysymys minkä puolesta taistelimme? Vapaan maailman? Sen että Rautalapion, Harkimon, isoäiteen ja Wahlroosin kaltaiset loiseläjät saa jatkuvasti herjata suomalaisia ja suomalaisuutta kellon ympäri. Arvostettiinko edes panostamme ja arvostetaanko vieläkään. Esim. amerikkalaiset ja kanadalaiset kunnioittavat enemmän ruotsalaisia lätkäpelaajia vaikka nämä eivät edes pysty voittamaan Venäjää toisin kuin Suomi. Onneksi virolaisilla ei ollut vastaavanlaisia illuusioita vaikka sijainti oli toinen ja historia hieman erilainen.
Hemmo Harjunheimo
13.10.2011 13:26
Kirjan nimeksi sopisi paremmin "Suomenruotsalaisuuden synkkä historia"!
Olen nähnyt henkilökohtaisesti Nokialla, Tietoenatorilla ja Flextronikilla kuinka tämä "Kukko tunkiolla" asenne näkyy ruotsalaisissa ja suomenruotsalaisissa, "Te olette palvelijoita" asenne näkyy jokapuolella.
PS. Miksi lähes kaikki Mobiran tuotesuunnittelijat oli SAVOLAISIA?
Toetterstroem
13.10.2011 15:24
Tehän sotkette taas Ruotsin ja suomalaiset ruotsinkieliset. Kyseessä on kaksi eri asiaa.
Ja mitä tulee Viron rantaruotsalaisiin, niin hehän hyödyttävät nykyisin Ruotsia, eivät köyhempää Viroa. Kuvittele jos meiltä olisi häipynyt 300k ihmistä, joukossa paljon yrittäjiä ja akateemista väkeä, sekä osa historiaamme. Varmaan teillekin paistaisi taas aurinko?
btw, Applen suunnittelijoista harvempi on savolainen.
Tapio Rautalapio
13.10.2011 19:19
Toisaalta Suomestahan häipyi 300 000 ihmistä 60-70 -luvuilla paremman elintason ja toimeentulon toivossa.
69
13.10.2011 19:39
Kun houkuteltiin ja värvättiin.
Lärs Pepi
14.10.2011 09:32
Katsos, ei T Rautalapio välitä syistä, ne ovat usein niin kovin tylsiä ja kampeavat väkisin asiat v****ilulle epäedulliselle tolalle.
toxx
14.10.2011 00:26
Markkula jonka rahoilla Apple perustettiin on tuskin närpiöläinen. Köyhä Viro? Viro voi olla köyhä mutta ainakin sillä on kunnia jäljellä. Itse en pidä mitä tekivät baltiansaksalaisille. Kiitän jokaista baltiansaksalaista joka valitsi asettua tänne olipa kieli nykyään mikä tahansa. Baltiansaksalaiset oli Ruotsin ja Venäjän selkäranka Itämeren suurvaltavuosina. Sanotaanko että ymmärrän virolaisia tässä asiassa mutta en hyväksy methodeja. Omasta mielestäni maat oltaisi rauhallisesti voitu lohkoa että teutonit saa pitää kartanonsa mutta maaorjat saa maata.
Tapio Rautalapio
13.10.2011 19:44
Eivät olisi ymmärtäneet muuten lähteä?
Todellisuudessa suomalaisen siirtolaisuuden historia on pitkä. Kautta vuosisatojen suomalaisia on muuttanut kaikkiin ilmansuuntiin, Ruotsiin, Ruijaan, Venäjälle, Pohjois-Amerikkaan, Etelä-Amerikkaan, Australiaan.
baalltrs
14.10.2011 00:29
Ja tietysti siirtolaisten joukossa ei ollut suomenruotsalaisia, eihän. Viis siitä mitä muutama kymmenen tuhatta ruotsalaista puhuu "suomenruotsalaisista juuristaan". Kaikki oli köyhiä ali-ihmis ugreja. hahahaha
Tapio Rautalapio
14.10.2011 06:48
"Ja tietysti siirtolaisten joukossa ei ollut suomenruotsalaisia, eihän."
Miten niin ei?
nooh ei
14.10.2011 09:42
Nooh ei ainakaan Ankdamin, ahvenaisen, isoäiteen, Pkgn ja muiden pellejen mielestä. Sinä siis myönnät että yli puolet siirtolaisista oli suomenruotsalaisia jotka muutti sinne ei siksi että Suomessa olisi ollut köyhää tai huonot työolot vaan siksi koska kokivat enemmän olevansa siellä kotonaan. Hyvä se on jo alku. Suomi on onneksi vielä edes liikkumisen osalta jotenkin vapaa maa vaikka Henriksson ja Biaudet tekevät varmasti niskalimassa hartiavoimin töitä poistaakseen meiltä turaaneilta tämän "epäkohdan".
heikki_tala
13.10.2011 21:12
Kuten myös ruotsalaisen siirtolaisuuden historia - pitkä sekin. Siihen muuten kuului Ruotsiin houkuteltujen suomalaisten pakkosiirto Amerikkaan "Uuteen Ruotsiin". Suomalaiset menestyivät siellä aivan erinomaisesti - kuten myös Ruotsissa sotien jälkeen. No, olihan siellä Slussenin sissit. Vaikka itse asiassa heillä kai olot olivat mukiin menevät, vaikka se häiritsi kovasti ruotsalaisia - "en finne igen".
Yhä tänään Suomeen muuttavalla riikinruotsalaisella on kaikki kielelliset oikeudet ruotsiksi - pankkiautomaateista alkaen. Suomenkielisillä ei juuri mitään Ruotsissa.
Tapio Rautalapio
13.10.2011 21:32
"Yhä tänään Suomeen muuttavalla riikinruotsalaisella on kaikki kielelliset oikeudet ruotsiksi - pankkiautomaateista alkaen. Suomenkielisillä ei juuri mitään Ruotsissa. "
Voisikohan suomalaisuudenliitto toimia suomenkielisten hyväksi jollakin tavalla?
(Tuskinpa tuolla 30-luvun ideologiallaan, mutta kun marqiisi itse otti asian esille...) Muinoin liiton säännöissä mainittiin jotain työstä muualla asuvien suomenkielisten hyväksi. Ilmeisesti nykyään ei, koskapa liitto on jo pitkään keskittynyt pelkästään työhän toisenkielisiä suomalaisia vastaan.
Älä hyvä mies
13.10.2011 23:02
esitä tuolle "dosentille" moista. Nuo "fennomaanithan" touhusivat 70-80-lukujen vaihteessa Ruotsissa pakkosuomensa kanssa. Yrittivät pakottaa kaikki lapset, joiden sukunimi viittasi vähänkin Suomeen, suomenkielisiin luokkiinsa. Siis, vaikka nimi olisi lähtöisin monien sukupolvien takaa, eikä perheet edes osanneet suomea. Kaikki tuo johtui vain siitä, etteivät itse kyenneet, tai kaljotteluiltaan ehtineet oppimaan mitään. Nehän kuuluivat ryhmään "en finne igen", joita normaalit ruotsinsuomalaiset saivat jatkuvasti hävetä.
0_0
13.10.2011 23:51
Onpas isoäiteellä jutut!
pnakr teols laine ne
14.10.2011 00:23
Sen sitä teettää kun on äärimmilleen viety ylemmyyskompleksi ja narsismi sekä vakava luonnehäiriö sekoittunut keskenään. Ei sinänsä että kukaan näitä uiveloita pelkäisi. Veikkan että jos "isoäitee" edes metsästämään menisi niin ampuisi itseään korkeintaan jalkaan. Länsi ja Itä kyllä auttaa Suomea jos jotain yrittävät. Ruotsi ja svekot julistetaan öljysaartoon ja alkaa sadalla niin amerikkalaisia kuin venäläisiäkin pommeja sekä jopa kiinalaisia. Viisi maailmanpoliisia ei usko näitä pelkurimaisia typeryksiä eikä anna heidän suorittaa toista kansanmurhaa.
joh urt the kirj iku
14.10.2011 00:19
Ja ruotsalaisiako ei täällä pelle käynnyt. 80-luvulla ei sinne paljoa muuttanut. Ennen Norjan öljykenttiä tais Ruotsin polttoaine pitkälti tulla Suomesta ja Neuvostoliitosta. Mieti sitä pelle. Tosin bensa maksoi silloin litralta vain kaksi markkaa.
Lärs Pepi
14.10.2011 09:40
Huh. Onneksi täällä ei kukaan touhua pakkokielten kanssa.
Olisi hirveää, jos joku pakottaisi oman lapsen, tärkeät aineet uhraten, jonkun poliittisen hapatuksen pänttäykseen peruskoulusta ammattikouluun ja aina korkeakouluihin asti.
orlvs
14.10.2011 09:48
Niin missä ei tuhlata. Suomessa on tietääkseni vielä pakkoruotsi.
tottta
14.10.2011 00:31
Turhaan Tala kuitenkaan yrität selittää isoäiteelle tai Tapiolle. Etkö tiedä. Hoopo Akatemia opettaa että kansankoti on oikea työläisten paratiisi josta kukaan ei ole koskaan muuttanut minnekään. Kun kysytään "no mistäs sitten ruotsinamerikkalaiset tulivat?" vastaa Maskuliinisuuden tutkija Börje "Lensivät sinne Gripenillä".
Tapio Rautalapio
14.10.2011 06:55
"Kuten myös ruotsalaisen siirtolaisuuden historia - pitkä sekin."
Aivan totta. Siirtolaisuus Ruotsista on ollut vielä suurempaa kuin Suomesta. Mikä tietysti kertoo Ruotsin köyhyydestä. 1800-luvun Ruotsin kun ei ollut sanottavasti Suomea rikkaampi maa vaikka mm. Itätalainmaan marqiisi on sellaista höpötystä tälläkin palstalla toistellut. 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella Ruotsista muutti Amerikkaan arviolta 1,3 miljoonaa ihmistä.
"No, olihan siellä Slussenin sissit. Vaikka itse asiassa heillä kai olot olivat mukiin menevät"
Ilmeisesti paremmat kuin sen ajan Suomessa?
"Suomenkielisillä ei juuri mitään Ruotsissa"
Mitä suomalaisuudenliittolaiset ovat tehneet asian eteen? No, eivät yhtään mitään, jos ruotsinkielisten maanmiesten haukkumista ei sellaisena pidetä. Eikä sitä pidetä.
nuel sil maks ste ik
14.10.2011 08:00
Montako nälänhätää Ruotsissa oli 1800-luvulla? Ei tainnut olla ruotsinkielisiä viranomaisia jotka pihtasi viljaa vai. Siirtolaisuus ei niinkään kerro köyhyydestä vaan siitä että Ruotsi oli vielä eristynyt. Globaalia taloutta ei ollut ja Yhdysvalloista tiedettiin vain että siellä monet eurooppalaiset oli rikastuneet.
heikki_tala
13.10.2011 21:40
Ruotsin valtio on ottanut tehtäväkseen ruotsin kielen pakko-opetuksen tehostamisen Suomessa sen sijaan, että se tekisi oikeasti jotakin oman suurimman kielivähemmistön (suomenkieliset ruotsalaiset) hyväksi.
Luulisi tyhmemmänkin pakkoruotsittajan tajuavan, että pienen yhdistyksen voiimavarat eivät tietenkään riitä laajaan ulkomaiseen toimintaan. Suomalaisuuden Liitto on jo 1900-luvun alusta asti jatkuvasti kiinnittänyt valtaa pitävien huomiota muissa maissa asuvien suomenkielisten asioihin.
Nyt liitto tosiaan kohdentaa toimintansa kielivapauden, valinnanvapauden ja pohjoismaisen kielipolitiikan saamiseksi Suomeen. Onneksi suunta on vihdoin oikea.
PS. Opetusministeri Jukka Gustafssonille lähti jälleen tänään kirjelmä, jonka saatte aikanaan luettavaksi.
Tapio Rautalapio
13.10.2011 21:48
Luulisi tyhmimmänkin suomalaisuudenliittolaisen tajuavan, että huru-ukkojen suomalaisuudenliitto ei ruotsinvastaisella työllään edistä kenenkään suomenkielisen asemaa yhtään missään.
Liiton keskeisin toimintatapa onkin ollut jo pitkään entisen puheenjohtajan ruotsinvastainen ventilaatio suomi24-nettipalstalla. Jäsenistö kustantaa liiton toiminnan kun ei tätä tiedä. Hallitus 'perustaa' huuruisissa kokouksissaan milloin säätiöitä milloin mitäkin. Surkeaa. Pelkästään surkeaa.
Ystävällisin terveisin,
Tapio Rautalapio
heikki_tala
13.10.2011 22:11
Mutta puree, ja puree terävästi. Suomen kieli-ilmapiiri on muuttunut jo valtavasti muutamassa vuodessa juuri siihen suuntaan kuin piskuinen, mutta arvovaltainen Suomalaisuuden Liitto on halunnut.
Kieli-ilmapiirin muutos näkyy muuten siinäkin, että SL:n jäsenmäärä on kääntynyt nousuun ja on jo pitkälti toista tuhatta.
HehHehHeikki
13.10.2011 23:05
Oletko kuunnellut kyllin tarkaan? Ne uudet jäsenethän haluavat sen pakkoenglannin pois, pilaamasta suomenkielen puhtautta.
No comments
14.10.2011 00:06
Up !!!
Tapio Rautalapio
13.10.2011 22:31
Huomaan, ettei itätalainmaan marqiisi yrittänytkään kyseenalaistaa analyysiani suomalaisuudenliiton toiminnasta. Kuinka olisi voinutkaan? Pelkästään kehui, että joku huru on liittynyt mukaan kustantamaan yhdistyksen hallituksen 'säätiönperustajais'-kokouksia. Kustantavat kun niiden todellisesta luonteesta tieto tihkuu parin vuoden viiveellä.
Oliko niin, ettei Soinikaan iljennyt enää esittää valtionapua mokomille?
Pakko hurristajat
14.10.2011 00:58
yksi oli suomalinekirjakauppa sinne tuli kaksi naista molemmat puhuvat muka ruotsia, toinen hoki koko ajan det är polla det är polla,,, vad helvete hon mena entligen, voisko hurrristi h,urrit suomentaa mitä hän meinas,,tai sen vois kääntää ruotsiksi ensin että muutkin ymmärtävät mitä se, det är polla, (meinaa)
jos ne olis jääneet siihen katseleen kirjoja, niin olisin heti menny sanomaan et lopettakaa tuollainen kieli jos että osaa sanoa mitä mikin tarkoittaa heehee
Ostin muutaman kirjan ja yksi kirja käsitteli sotalapia ruotsissa, ja Ruotsi esti sotalapsien palautukset suomeen, se täytyy lukia...
Ruotsalaiset lehdet puuttuvat vuonna 1946 hanakasti sellaisiin yksittäisiin tapauksiin, joissa Suomeen palautettujen lasten ei annettu mennä ruotsinkielisiin koulihin. Lehdissä kerrottiin, miten miten lapset eivät päässeet näihin kouluihin mm. Tampereella. Ruotsalaisten lehtein mielestä tälläinen tominta ei ollut yhdenmukainen Pohjoismaiden lähentämisen ajatuksen kanssa. Kieliriita kyti edelleen pinnan alla Hyfvudstadbladet oli jo vuonna 1942 kiihekeäsanaisen pääkirjoituksen samasta asiasta.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ruotsissa kyseltiin, mitä lapselle merkitsi vaihtaa elinympäristöä usean Ruotsissa vietetyn vuoden jälkeen. Kirjoituksissa korostettiin myös, että lapsen etu oli tärkein. Ruotsinoikeuslaitos otikin päätöksissään huomion lapsen edun. Sitten esimerkiksi lokakuussa 1952 Svean hovioikeus vahvasti kolmessa sotalapsen koituttamistapausessa alioikeuksien päätökset lasten jäämistä ruotsalaisten kasvatusvanhempien huollettavaksi...
SIINÄ EI KATSOTTU OLLENKAAN LAPSEN PARASTA, SIINÄ RIISTETTIIN LAPSILTA OMA ITSENSÄ ARVO SE ON MAAILMAN SUURIN RYÖSTÖ...
heikki_tala
14.10.2011 00:21
Näin oli jo vuonna 2008: KIELI ILMAPIIRI SUOMESSA SURKEA
Yle ja IFS 29.12.2008
Suomenruotsalaiset kokevat Suomen kieli-ilmaston suunnattoman huonoksi. Tämä tulee selvästi esiin suomenruotsalaisten keskuudessa tehdyssä mielipidemittauksessa, joka on tehty ruotsinkielisen YLE:n uutisten ja Suomenruotsalaisen yhteiskuntatutkimuslaitoksen IFS:n yhteistyönä.
Yli kaksi kolmasosaa suomenruotsalaisista (67 %) katsoo, että kieli-ilmasto on huonompi kuin pitkään aikaan tai melko huono. Vain 23 prosentin mielestä kieli-ilmasto on melko hyvä. Kenenkään mielestä kieli-ilmasto ei ollut parantanut. Vanhemmat ja leimallisesti ruotsinkielisillä alueilla asuvat kokevat kieli-ilmaston kielteisempänä kuin nuoret ja kaksikielisillä alueilla asuvat.
Suomenruotsalaiset eivät liioin anna hyvää arvosanaa keskusteluilmapiiristä Ruotsalaissuomessa. Yli puolet (55 %) katsoo sen olevan melko huonon tai huonomman kuin pitkään aikaa. Melko hyvänä keskusteluilmapiiriä pitää 22 prosenttia, kun 1 % pitää sitä parempana kuin aikoihin. Ruotsalaissuomen keskusteluilmapiirissä on selviä alueellisia eroja – uusmaalaiset ja turunmaalaiset kokevat keskusteluilmapiirin huonoksi.
Tutkimuksen tekivät nettihaastatteluna 5.-15.12.2008 Suomenruotsalainen yhteiskuntatutkimuslaitos ja ruotsinkielisen YLE:n uutiset. Tutkimukseen osallistui 500 henkilöä ja otos on koko ruotsinkielistä väestöä edustava sekä sukupuolen että asuinalueen mukaan. Virhemarginaali on 3 prosenttia suuntaan tai toiseen.
Miksi näin? Syitä on useita, mutta ihan varmasti tämä nettikeskustelu on tuonut esiin suomenruotsalaisuuden perimmäisen luonteen suomalaisille ja metsä on alkanut vastata, niin kuin sinne on huudettu.
Juntti af Norden
14.10.2011 09:36
Ruotsi alisti suomalaiset omiin sotiinsa. Tänään tämä vieras valta vaikuttaa svenska.nu:n kautta Suomen sisäisiin asioihin. Mikä suomalaisia vaivaa. Vaivaako suomalaisia rotutieteilijä Pihkalan selkävamma, että ei jaksa nousta ylös ja poistaa pakkoruotsia Suomessa. Vai oliko rotutieteilijä Pihkalalla salainen aivovamma, mikä on periytynyt suomalaisiin. Rotutieteilijä Pihkalalla oli ehkä alemmuudentunne jumalaisen germaanisia ruotsinkielisiä kohtaan. Osasihan Freudenthal sentäs ruotsia. Että jos ugri ei sittenkään ole niin hyvä. Kuin jumalainen germaani. Ja tämä aivovahalvaus vammauttaa ugrin tänään niin vakavasti, että kyllä herra, kyllä herra ruotsinkielinen. Onhan se ruotsi sivistystä ja portti muihin kieliin. Ainakin siansaksaan ja vinkuintiaan. Että eihän se ugri sivistynyt, jos ei ruotsia osaa. Lipponenkin sanoo niin ja hän on sentäs sivistynyt ugri. Melkein ruotsalainen. Niin sivistynyt hän on. Ajatella. Eikö se ole nynneröt aika herätä jo pikkuhiljaa? Pakko- ja virkamiesruotsi helvetin kuuseen. Ruotsi on turhuutta suurimmalle osalle suomalaisista. Ja sivistyksen jarru. Ja mitä vttua? Vieläkö se svenska.nu vaikuttaa suomalaisen elämään?
viln
14.10.2011 09:46
Tai ehkä Pihkala toimi ruotsalaisten agenttina. En sano että Venäjä oli ollut parempi mutta Joe ja Lenin tarjosivat historiallista tilaisuutta. Naurettavaa ajatella että jos Stalinin T-34:set olisi parkkeeranneet Tornioon niin ne ei olisi myös rajan yli jatkaneet. heheheh ei paljoa niitä panssareita Boforsin paskatykeillä pysäytetty.
Juntti af Norden
14.10.2011 10:14
Jos Venäjä olisi jatkanut matkaa kohti Ruotsia, niin Ruotsi olisi antautunut välittömästi. Samaten Norja ja Tanska. Tänään Pohjolassa asuu n. 25 miljoonaa ihmistä. Sotien aikaan vähemmän. Venäjällä oli sotilaallinen ylivoima. Tämä oli se ratkaiseva tekijä sodan kulkuun. Ja että Venäjä ei miehittänyt Suomea riippuu siitä, että Venäjälle (tai NL siihen aikaan) oli kannattavampaa kun Suomi maksoi sotakorvauksia. Sodan kolme kriteeriä ovat: Valta, ekonomia ja alueet. Venäjä ei tarvinnut alueita, paitsi nämä alueet Leningradin puolustusta ajatellen. Ja kun Suomi ei suostunut rajanvaihtoihin, niin Venäjä otti ne väkivalloin. Suomi oli hävinnyt tulevat sodat sillä sekunnilla kun Suomi ei suostunut rajanvaihtoihin. Olen lukenut jostakin, että sodan aikainen johtajisto Suomessa aliarvioi Venäjän sotilaallista kyvykkyyttä. Ja jos näin on, niin silloin pitää paikkansa, että kansaa johdetaan hyvin vähällä järjellä.
voi pikkuista
14.10.2011 10:22
Jossittelu ei ole historiaa, eikä totuus.
käännöststo.
14.10.2011 11:05
hissittely ei ole josturiaa
Juntti af Norden
14.10.2011 11:06
Venäjä on tänään vielä suurempi sotilaallinen mahti, mitä se oli sotien aikoihin. Ja tämä suuruus tavataan: Ohjukset. JOS Venäjä kokee Naton ja USA:n levittäytymisen uhkaksi, niin pohjoismailla ei ole mitään merkitystä Venäjälle. Paitsi puolustusmielessä. Norja öljy voi kiinnostaa sen verran, että koko Norjaa ei pommiteta kuravelliksi. Muut Pohjoismaat voi Venäjä pommittaa kuravelliksi ilman isompia seremonioita. Mutta jos karkelot leviävät useampaan pitäjään, ja viherpiipertäjän näkökulmasta katsottuna, niin ei ole enää mitään väliä sillä, että ohjukset tuhoavat vain osan maailmaa, koska loppuosa tuhoutuu jo itsestään. Sotilaallinen näkökulma ei koskaan tarkastele asioita viherpiipertäjän näkökulmasta. Tämä on se ero palikkakaartin ja tavallisen kansalaisen ajattelutavassa. Tavallinen kansalainen ajattelee asioita useammasta näkökulmasta. Palikkakaarti ei sitä tee.
fatkat kehiin
14.10.2011 11:44
Nykyiset Venäjän pelkääjät ja ryssävihaajat ovat juuri näitä vanhjoa rkp:läisiä, jotka ovat jämähtäneet 70 luvun NL muisteloihinsa, ja joiden pintaa kun vähän raaputtaa paljastuu alta ihan aito pikkunatsi...
Tämänpäivän Venäjä on kumppanimme , sen merkitys Suomen kaupalle ja työllisyydelle on valtava ja kasvaa koko ajan.
Venäjä on aito busineskieli , toisin kuin pakkoruotsi joka on kuollut jäänne menneisyydestä.
Suunta on selvä, elämme globaalissa EU Suomessa, johon ei enää kuulu pakkoruotsin kaltaiset jäänteet eivätkä muutkaan rkp:n privilegiot.
5
14.10.2011 12:08
Ketju ei ole yllätyksekseni kadonnut, mutta se on kuitenkin piilotettu "suosituimpien" ketjujen listasta.
Ja 15.10.2011 Suomi24 oli poistanut tämän ketjun!
26.4.2008
Pakkoruotsittajat ovat nyt kuin kärpäset lukinseitissä - ja ristilukki lähestyy!
Kaikki murenee pala palalta. RKP saa vielä muutamia näennäisiä voittoja, mutta kokonaisuus toimii tasan kuten ylioppilastutkinnon ruotsinkirjoittajien määrä kertoo:
http://www.simplesite.com/Tala/13312245?i=16456692
Pohjanmaan ruotsinkieliset lehdet kertovat, että ruotsin osaamisesta tulee etu työmarkkinoilla. Siis missä? Suomen alueesta ja väestöstä yli 90 % on suomenkielistä, joten vähiin jäävät ne hommat, joissa ruotsia tarvittaisiin. Toisekseen suomenruotsalaiset ovat kaksikielistyneet erityisesti Etelä-Suomessa, joten ummikkojen määrä on häviävän pieni.
Suomenruotsalaiset kuvittelivat, että uudet lait turvaisivat ruotsin kielen aseman Suomessa. Nyt näyttää käyneen tasan päinvastaisesti - alasajo on vain nopeutunut uuden kielilain voimaan tulon jälkeen.
Kenellekään ei varmaan ollut yllätys, että ruotsinkirjoittajien määrä vähenee, kun siitä tuli valinnainen (ei vielä vapaaehtoinen!) ylioppilastutkinnossa. Sen sijaan vauhti on ollut ilahduttavan ripeä - ja vielä eivät kirjoitusvaiheeseen ole tulleet ne ikäluokat, jotka jo peruskoulun 7. luokalla saivat tietää, ettei ruotsia ole pakko kirjoittaa. Toinen myönteinen seuraus on ollut matematiikan kirjoittajien määrän lisääntyminen.
Ruotsin kielen päivät valtakunnallisesti virallisena kielenä ovat luetut. Se säilynee kansalliskielenä ihan historiallisista syistä, mutta sen asema muutoin muuttuu viralliseksi vähemmistökieleksi. Koulujärjestelmässä siirrytään KIEPO-projektin vaihtoehto D:n mukaiseen käytäntöön, missä opiskelija saa itse valita ne kaksi virallista kieltä, joita haluaa opiskella. Tällöin tilanne englannin osalta säilyy ennallaan, sillä lähes kaikki ottavat sen ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi. Toinen vieras kieli voi olla saksa, ranska, venäjä, ruotsi tai ihan mikä kieli tahansa. Vasta sitten suomalaisten kielitaito alkaa vastata nykyisiin ja tuleviin haasteisiin.
Kaikki tämä on poliittisten päättäjien tiedossa, mutta kertarysäykseen ei uskalleta mennä, vaan edetään hiljaa ja hivuttamalla. Erityisen lupaavaa on useiden poliittisten puolueitten nuorisojärjestöjen julkisuuteen tuodut kannanotot kielivapauden puolesta - osa suoraan pakkoruotsia vastaan.
Ja nimenomaan nuoret hakevat tietonsa useimmiten internetistä. Siksi on tärkeää, että jatkamme keskustelua, vaikka pakkoruotsittajat yrittävät sulkea keskustelupalstoja.
Niin se vain on, pakkoa on tosi paha yrittää puolustaa vapautta vastaan - vapaus voittaa aivan ehdottoman varmasti.
4.3.2008
Ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset ovat sujuvasti pystyneet tuomitsemaan oikeudenkäynneissä umpisuomalaisia satojen vuosien ajan - vielä 1940-luvulla.
Suomessa ei ole edes suunnitteilla, etteivätkö ruotsinkieliset edelleen (kuten satojen vuosien ajan) saisi esiintyä omalla kielellään oikeudessa. Myös tuomion saa ruotsiksi.
Vankilat tosin ovat kielilain mukaan ainoa "yksikielisesti suomenkielinen" toiminto Suomessa, mutta toisessa momentissa on varattu ruotsinkielisille omat eliittiosastot vankiloihin (ensimmäiset on jo perustettu).